Win het boek Rondje Singel van Jeroen Hermkens en Willem Hendrik Gispen

Foto: Cover van boek, de Maliesingel tegenover Lepelenburg, Jeroen Hermkens 1995

Wanneer Jeroen Hermkens en Willem Hendrik Gispen op een regenachtige middag in een bootje op de singel varen, ontdekken ze dat ze niet uitgepraat raken over 'hun' stad. Hermkens: "Tijdens ons rondje over het water bespraken we persoonlijke verhalen en herinneringen die we hebben aan de stad". Ook de stedelijke geschiedenis kwam ter sprake. "We kwamen tot de conclusie dat er zoveel historische feiten zijn die veel mensen waarschijnlijk niet kennen. Toen is het idee ontstaan een boek te maken waarin we beeld en verhaal samenbrengen. Dat kwam prachtig uit met het 900-jarig bestaan van de stad."Plattegrond Utrecht, Jeroen Hermkens

Lithograaf en schilder Jeroen Hermkens is geboren inMaliebaan met standbeeld Burgemeester Reiger 1995
St. Anthonis en kwam voor zijn opleiding aan
de Academie voor Beeldende Kunsten naar Utrecht. In zijn werk wordt Hermkens al jaren geïnspireerd door Utrecht en dat is terug te zien in de vele stadsbeelden die hij van de Domstad maakte. Het zijn veelal afbeeldingen van een door mensen verlaten stad. 

Willem Hendrik Gispen is medisch bioloog en neurowetenschapper. Van 2001 tot 2007 was hij rector magnificus van de Universiteit Utrecht. Gispen is geboren en getogen in Utrecht en weet veel te vertellen over de historische stad. In het boek beschrijft hij de geschiedenis van prominenten gebouwen of plekken in Utrecht gecombineerd met ervaringsverhalen.

Zoals in het boek omschreven is Utrecht voor zowel Hermkens als Gispen 'hun stad en muze. Zij ademen Utrecht'.


Maliesingel 56, Jeroen Hermkens 2003

Winnen
Het boek Rondje Singel is voor € 22,95 verkrijgbaar bij verschillende Utrechtse boekwinkels en bij VVV Domplein. DUB mag ter gelegenheid van het 900-jarig bestaan van de stad Utrecht vijf exemplaren weggeven. Mail, om kans te maken op een exemplaar, uiterlijk 15 augustus je naam en telefoonnummer naar dubprijsvraag@uu.nl en laat ons weten waarom jij een boek wilt winnen.

 

 

Advertentie