Overlijden Utrechtse student valt zwaar bij USC

Bloemen bij de haard in de conversatiezaal van de sociëteit die aan de familie zullen worden geschonken. Foto USC

Drie pagina’s rouwadvertenties markeerden afgelopen weekend NRC het afscheid van Jan de Beaufort. Het Utrechtsch Studenten Corps, vrouwencorps UVSV, zijn jaarclub, zijn studentenhuis de Poort en de jaarclubs waar zijn ouders ooit lid van waren schetsten een beeld van een actieve en geliefde student. “Zijn kenmerkende grijns, zijn goedlachse, behulpzame loyale karakter en zijn oprechte interesse in anderen zullen we nooit vergeten”, schrijven zijn huisgenoten.

Voor de huisgenoten komt het verlies helemaal hard aan. Vorige week verspreidden ze via social media een bericht over een vermiste huisgenoot. Dat is daarna met een statement aangepast toen hij overleden bleek te zijn. Vanuit de vereniging is er voor de leden en huisgenoten psychologische  hulp geregeld.  De vereniging zelf heeft een rouwperiode afgekondigd tot 18 mei. In die periode zullen geen verenigingsactiviteiten plaatsvinden.

De familie De Beaufort heeft sterke roots in de Utrechtse studentenwereld. Vandaar dat met de ouders is afgesproken dat de herdenkingsdienst in de Domkerk zal plaatsvinden en daarna in de sociëteit gelegenheid is om herinneringen op te halen.

De familie heeft ook nauwe contacten met de koninklijke familie. Vader Frans de Beaufort was getuige op het huwelijk van Willem-Alexander en Máxima en is peetvader van Alexia. Andersom was Willem-Alexander ceremoniemeester bij het huwelijk van de ouders van Jan.

Jan de Beaufort was tweedejaars lid van het USC. In 2021was hij van studie veranderd en Diergeneeskunde gaan studeren.  Ook de faculteit Diergeneeskunde plaatste een advertentie. Op de universitaire site staat dat studenten die geraakt zijn door het overlijden terecht kunnen bij tutoren en studieadviseurs. Later in de week zal de faculteit een condoleanceregister openen in de hal van het Androcolusgebouw.